Stenslag og revner i forruden – kender du reglerne?
Stenslag på bilens forrude er noget af det mest frusterende, man som bilist kan opleve, og hvordan skal du egentlig forholde dig til det – hvor skal du henvende dig, når det skal repareres?
Et stenslag er et irritationsmoment på niveau med det at komme ud ad døren en vintermorgen let fortravlet for at opdage, at det har været frost og snevejr, og du skal i gang med at afrime bilen og fjerne sne! Det frusterende ved et stenslag ligger i, at det er noget, du kan komme ud for, uanset hvor god en bilist du er, og det kan ske 2 min. efter du har forladt dit hjem og 3 gange på et år, mens du andre gange går fri i årevis.
Udover det faktum, at det er irriterende, at bilens forrude enten skal repareres eller udskiftes, giver det også et ordentlig bang, når stenen rammer ruden, så du let bliver forskrækket – det lyder lidt som pistol, der bliver affyret.
Hvad kan du gøre hvis du oplever et stenslag?
Hvis uheldet er ude, og du oplever et stenslag på din forrude, er der flere ting du kan og bør gøre.
Først og fremmest bør du ikke køre mere i bilen, og det skyldes, at stenslaget kan få ruden til at gå endnu mere i stykker, og bilens bevægelser øger risikoen for dette. Der kan altså komme revner i forruden – nogle gange så mange at du ikke kan se ud af den. Revnerne kan komme på et øjeblik, og hvis du kører i høj fart, bringer du ikke alene dig og din bil i fare men også de andre bilister på vejen. Derfor bør du kun køre forsigtigt videre, og aldrig længere end højest nødvendigt – for eksempel så du kan komme til at ringe til en mekaniker.
Har du et stykke tape eller endda et stykke plaster liggende i bilen, så sæt det over stenslaget med det samme. Det mindsker risikoen for, at stenslagets arbejder videre og udvikler sig til en revne.
Hvornår kan et stenslag repareres?
Et stenslag kan repareres, når størrelse på skaden er mindre end en 2-krone. Er stenslaget større end det, er det som udgangspunkt ikke muligt at reparere det med lim – og så skal ruden udskiftes.
Det er naturligvis langt mere besværligt at skifte ruden end at reparere den, og det er også betydelig dyrere. Derfor kan det godt kan betale sig at kontakte en mekaniker med det samme, så du forhåbentlig kan nøjes med en reparation. Det tager omkring 20 min. fra start til slut at reparere stenslaget, mens det hurtigt kan tage et par dage med udskiftning, hvis der først skal bestilles en rude hjem.
Hvordan repareres et stenslag?
Hvis det er muligt at reparere ruden, er det vigtigt, at bilen står i tørvejr. Det er ikke muligt at reparere stenslages, hvis bilen står i regnvejr.
Mekanikeren starter med at rense ruden godt og grundigt for at fjerne eventuel snavs, som forhindrer limen i at binde og samtidig kan gøre det færdige resultat dårligt, så der er risiko for, at det ikke holder.
Mekanikeren limer stenslaget, og ved hjælp af et vakuum værktøj sikrer han, at limen kommer ud i selv den allermindste revne. Efterfølgende får stenslaget UV varme, der bevirker, at limen tørrer hurtigt, og samtidig fjerner han al overflødig lim, så ruden efterlades helt glat som før. Når arbejdet er afsluttet, er det ikke til at se, hvor stenslaget har været, og ruden har samme styrke som før.
Hvis ruden skal udskiftes
Hvis stenslaget er så stort, at det ikke er muligt at lime ruden, skal den skiftes. Til en start er det en god ide at undersøge, om din bilforsikring dækker – de fleste bilforsikringer dækker stenslag, men ikke alle, og modsat mange andre skader, er det ikke muligt at få en anden bilist til at betale for ruden, fordi det stort set er umuligt at bevise, at det er vedkommende, der har forårsaget stenslaget.
Hvis du har en forsikring, der dækker, kan du i princippet vælge den første og bedste mekaniker, blot du sikrer dig, at de bruger originale reservedele. Hvis der ikke bruges originale reservedele, risikerer du, at bilen taber i værdi, og du kan have sværere ved at sælge bilen på et senere tidspunkt.
Det er muligt at få ruden repareret på et værksted, men der er mange mekanikere, som tilbyder at komme hjem til dig og skifte ruden der, så du undgår at køre bilen med en ødelagt rude. Skal du køre langt eller i tæt trafik, er det en mulighed, du bør overveje af sikkerhedsmæssige årsager.
Ruder i nutidens biler
I dag er der langt mere elektronik i bilerne end tidligere, og forruden er også en større del af bilens strukturelle opbygning. Det betyder, at en revne i forruden gør dig langt mere udsat, hvis du vælger at køre videre i bilen.
Den øgede elektronik medfører samtidig, at det er mere kompliceret at udskifte ruden, og det tager ekstra tid. Som udgangspunkt er det vigtigt, at det er en original rude der bruges, men hvis bilen er gammel, og du ikke har planer om at sælge den, er det selvfølgelig knap så vigtigt, om den nye rude er original eller ej.
Kan en bil synes, hvis der er en revne i ruden?
I princippet ja, men det afhænger af, hvor revnen sidder, og hvor stor den er – synspersonalet vil vurdere revnen ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt. Hvis revnen er stor og sidder i førerens synsvinkel, vil bilen ikke blive godkendt. Er revnen lille og sidder et sted, hvor det ikke har betydning for synsvinklen og sikkerheden, vil bilen med stor sandsynlighed blive godkendt til syn.
Find den rigtige mekaniker
Det er sjældent nemt at finde en håndværker, og medmindre du allerede har en god mekaniker, du stoler på og kender, er det en god idé at bruge tid på at finde den helt rigtige.
Start med at kontakte mindst tre forskellige, og bed om et tilbud på reparation af stenslag eller forrude – husk, at det skal være en originalrude. Efterfølgende kan du i ro og mag vælge den rette. Husk i den forbindelse, at billigst ikke nødvendigvis er lig bedst.