Man siger, at der findes to lande i verden, der er virkelig, virkelig glade for at have trafikanter på cykler, og det er Holland og Danmark.

Nu vil vi ikke så meget kigge mod vores folkefærd længere mod syd, men prøve at kigge indad for at forklare, hvad der har gjort, at vi har vænnet os til at se så mange cykler herhjemme i gadebilledet specielt i de store byer, mens turister kan blive så forbløffede over det syn.

Noget af det første skal nok forklares i, at Danmark er et lille og fladt land, så det har altid været nemt at kunne cykle frem og tilbage til de fleste steder, man ville besøge.

Desuden var det billigere at have en cykel, man kunne lappe og fikse lidt ved, end at man skulle betale for det offentlige eller køre i egen bil.

I nyere tid har skiftende regeringer herhjemme gennem tiden så set det smarte og miljøvenlige ved, at folk de cykler, for motion og frisk luft, hvorfor det både er godt for samfundet og miljøet, at man cykler, og derfor har de gjort meget for at fremme udviklingen og mulighederne for at cykle herhjemme.

Derudover har Danmark altid forsøgt at være førende på ren og bæredygtig energi, og dette skulle helst gerne afspejle sig i befolkningen, hvorfor man igen gør en stor indsats for at satse på cyklerne.

De store byer herhjemme har lange og brede cykelstier, der nogle gange fylder mere end kørebanerne til bilerne. Der er skraldespande, beregnede til cyklister, og så er der også ofte støttepæle ved krydser, som folk kan holde ved, mens de venter på grønt lys.

Vi lærer næsten fra spæd at cykle, og mentaliteten er da også, at man sagtens kan cykel herhjemme året rundt, så længe der ikke er orkan eller store snedriver i vejen.